Calon Ummi Sholehah, Ketahuilah Kisah Mereka



#CalonUmiShalehah Rajin Berdakwah Sejak Sekarang ya. Sungguh, kalau sudah menikah engkau akan merasakan betapa asyiknya boncengan kemana-mana untuk dakwah.

Di Makkah dan Madinah, bukan hanya kaum lelaki yang berdakwah tetapi juga wanita. Saudah binti Zam’ah, setelah memeluk Islam, dia segera mendakwahi keluarganya sehingga suaminya memeluk Islam. Selanjutnya, keduanya saling menyokong untuk berhijrah ke Habasyah, dan demi dakwah, suaminya mengembuskan napas terakhirnya di negeri Najasy itu. Akhirnya, sekembalinya ke Makkah, Allah subhanahu wa ta’ala menetapkannya sebagai isteri Nabi ﷺ.
Ummu ’Ammar (istri Yasir, ibu dari Ammar bin Yasir) adalah orang pertama yang terbunuh fi sabilillah. Demikian pula Fathimah binti Al Khattab, ditemani oleh suaminya untuk berbincang dengan kakaknya, Umar bin Khattab yang berakhir dengan masuk Islamnya Umar.
.
Sewaktu pasukan Nabi menuju ke Khaibar, Ummu Sinaan menghadap baginda Rasulullah ﷺ, meminta untuk turut serta dalam pasukan menjaga keperluan minuman, merawat orang sakit dan luka serta mengurusi bekalan makanan. Permintaan tersebut disetujui oleh Rasulullah dengan mengatakan,
”Pergilah dengan mendapat rahmat dari Allah.”
.
Begitu juga Asma binti Abu Bakar, dia bertugas mengantar makanan untuk ayahnya dan Rasulullah ﷺ yang sedang bersembunyi di Gua Tsur dalam perjalanan hijrah ke Madinah. Tugas ini sangat berbahaya apabila orang Quraisy mengetahui tindakannya. Bukan hanya dia mendapat kesusahan, tetapi nyawa ayahnya dan Rasulullah akan terancam. Namun, Asma seorang yang cerdik, dia berjalan menuju ke bukit itu sambil menggembala kambing. Beliau berjalan di depan dan kambing-kambingnya berjalan di belakang. Akhirnya, Rasulullah dan Abu Bakar berhasil meloloskan diri menuju ke Madinah untuk terus menegakkan negara Islam di Madinah.
.
Dizaman Islam dijauhkan dari kehidupan #CalonUmiShalehah rajin juga berdakwah ya. Sungguh kalau sudah menikah engkau akan merasakan betapa asyiknya boncengan kemana-mana untuk dakwah.

@LaOdeMunafar dalam buku #CalonUmiShalehah